Back To Top

Otestovali jsme za vás: Susi 3 – Padák pro hike & fly a jiné rošťárny

V minulém článku jsme se věnovali jedné z možných vhodných sedaček na hike & fly a v tomto článku se podíváme na jeden z možných padáků. Je jím certifikovaný padák Susi 3 od rakouského Airdesignu. Padák je klasifikován buď jako EN-B nebo EN-C v závislosti na váze pilota, resp. celkové váze výbavy.

Zde rozměr 23.
Susi 3 a firemní model Martin Bartoš.

Pro koho?

Susi 3 je odlehčený padák pro hike & fly a při rychlejším větru s ním i pěkně posvahujete, při silnější termice i popoletíte. Padák umí uši, B-Stall i spirálu, takže pokud si chcete ještě k tomu „zablbnout“, tak s tímto padákem vám to určitě půjde.

Název padáku je vlastně zkratkou – SuSi – Super Simple. Výrobce uvádí, že cílem bylo vyrobit padák s co nejjednodušším designem a co nejlepší odpovídající výkonností. Na dolních váhových hranicích máte hodné béčko, na horních už operujete s céčkem. Ještě se k tomu dostaneme.

Co je v balení?

 V balení najdete kromě padáku:

– listovací vak 50/50 (air pack)
– USB s manuálem a technickou specifikací pro šňůry (line measuremet)
– materiály pro opravu a stickery
– součástí balení bohužel není plakát pilota Simona Krahuly

Základní technická specifikace

K dostání je ve dvou barevných variantách – Lime (světle zelená) a Fire (červená).

Vyrábí se ve velikostech 13 (pro milovníky speedglidingu), dále 16, 18, 21 a 23. Zda kluzák spadá do kategorie EN-C nebo B, závisí, jak bylo už řečeno, na celkové váze. Více napoví tyto tabulky.

Materiály

Materiál použitý při výrobě je uváděn pro

  • horní a spodní část – Porcher Skytex 27 classic II
  • žebra – Porcher Skytex 27 hard

Popruhy se dělí na A, B a C a část v oblasti pro upnutí do padáku je skutečně malá.

Drobnou nevýhodou v mých očích je, že šňůry od mailonek k padáku, jak můžete vidět, jsou všechny ve stejné barvě a jednodušší orientaci by pomohly šňůry barevně rozlišené.

Pocity z letu

Připravte se na to, že padák má v letu trochu větší rychlost a že při rozběhu chvíli trvá, než se „chytnete“. Máte pocit, že běžíte déle, než s klasickým kluzákem, ale rozdíl je tak 1-2 sekundy. Na uzavřených malých lesních startovačkách to může být důležitý rozdíl. Tedy to byl aspoň můj pocit ze startu na Ondřejníku – Skalce. Vše ale proběhlo bezpečně a pořád s pohodlnou výškou nad stromy v dolní části startu.

Pro mě osobně to byl první let, na takovém malém křídle. Zakoupil jsem velikost 23, když normálně mám padák velikosti 28.

Přistání bylo rychlejší, na to je třeba dávat pozor, ale i toto je, věřím, otázka cviku.

Padák se při balení listuje a pak se ještě přehne a stáhne, čímž se jeho objem zmenší na minimum.

Shrnutí

Padák byl testován v klidných podvečerních podmínkách, takže to moc o svahování nebylo, ale polet to byl vážně skvělý. Jak jsem již uvedl, padák letěl svižně a ochotně chodil do jednodušších či ostřejších zatáček. Na žebru kopce mě to i tu a tam nadzvedlo.

U takového rozměru křídla jsem předpokládal že to bude všelijaké na řízení a že to nad hlavou bude dělat kdoví co, když je to tak malé, ale pravda byla taková, že padák byl hezky stabilně nad hlavou a při celém letu hned po startu měl jsem pocit pohodlí, stability a jistoty. Let jsem si fakt užíval. První letěl David Hotař, který pak pode mnou na popruzích za letu kouzlil otočky 180°. Je to určitě bezva letět dopředu a za zády mít Kunčice pod Ondřejníkem : ))

Určitě do podzimních svahovaček ideální řešení, stejně tak na dovolenou, když si chcete udělat radost a vyšlápnout si kopec. Prostě do všech situací, kdy toho nechcete tahat moc s sebou a chcete do vzduchu.

Celkově super pocity.

PS: Padák je klasifikovaný dle norem EN/LTF. Po domluvě není problém zapůjčit na vyzkoušení.

Zakladatel projektu, nadšený paraglidista, sportovec a příležitostný filmmaker. "Na létání mám rád svobodu, zodpovědnost, spektakulární pohled na přírodu a nepřenositelné zážitky. Létání je pro mě hodnota, která mne obohacuje."