RECENZE: Výkonný školák UP-Dena

25. 11. 2020 Petr Kožíšek

Oxymoron v nadpisu je uveden záměrně. Poslední dobou výrobci na trh uvádějí křídla s nejvyšším stupněm certifikace (tj. EN-A) pro pasivní bezpečnost, ale slibují mnoho vlastností výkonnějších modelů. Zkušenější piloty takový popisek nechává v klidu, ale noví piloti toto téma jistě vášnivě diskutují. Jaké jsou dojmy nepatrně zkušenějšího pilota zkusím popsat v tomto článku. 

foto: Kamil Večeřa

Na úvod

Létal jsem v sedačce Advance Lightness 2 zatíženou trochu nad střed, 88 kg z rozmezí 75-95 kg.

V čem je podoba se školáky značná, je míra pasivní bezpečnosti. S podzimem sice nebylo možné nabrat bezpečnou výšku na zkoušku odtržení proudnic, ale symetrické i asymetrické kolapsy probíhají zcela ve stylu školního křídla. Při letu, když křídlo zašustí, a pilot rychle zvedne hlavu, už byl problém vyřešen i v pofrontové, avšak podzimní, termice. Ruční kolapsy je poměrně náročné vyvolat kvůli vysokému zatížení předních šňůr, ale tendence k zatočení u asymetrického zaklopení je minimální, a regenerace bleskurychlá.

Zde bych ovšem podobnost uzavřel.

foto: Kamil Večeřa

Školní křídla bývají navržená pro snadné starty. Dena umí být při křížovém startu ve fázi vytažení vrchlíku poměrně neposlušná, ráda se naklání ze strany na stranu. Reakce na řidičky jsou rychlé, myslím si, člověk po kurzu s tím může mít bez dodatečného tréninku problémy. Jakmile je nad hlavou, stabilita naroste, ale rozhodně to není jako u méně výkonného bratra, Ascenta.

Školní křídla bývají navržena pro klid na palubě, menší turbulence vyžehlí, aniž by se k pilotovi dostala informace, že nějaké proběhly. Dena předává informací jako křídla na horní hranici EN-B či výše. V neklidném vzduchu to může být pro nezkušeného pilota rozhodně nepříjemné, v lepším případě nezvyklé.

foto: Kamil Večeřa

Školní křídla bývají navržena pro pomalé reakce na řízení, osobně jsem si několikrát stranu občas spletl, ale pomalé reakce školního křídla situaci zachránili. Dena je agilní a reaguje opravdu rychle. Řízení sice zabírá trochu dále, ale pak už jsou reakce svižné, přirovnal bych ho pocitově k úrovni “vysoké B”.

Za letu

Rychlost při sešlápnutém speedu je opět na úrovni o trochu vyšších křídel, nejde však o žádný zázrak, odhadem 8-10 km/h, už mnohá střední EN-B na tom už budou v tomto ohledu asi trochu lépe. Klouzavost při plném speedu je dobrá, rozhodně to není vyklesávací manévr. Nelze však čekat zázraky, a stejně dobrý pilot na přeletovém křídle na tom bude rozhodně lépe.

Pocitově se Dena při ostřejší zatáčce nepropadá jako její běžní vrstevníci, ale je třeba důsledně přenést váhu, a až poté přitáhnout řidičku. Propad v rychlé zatáčce je slušně kompenzovaný citelným “vyplaváním”, opět jako na úrovni křídel trochu vyšších kategorií. Ostatní aspekty mi přišly podobné jako nízké EN-B. Podle mě je to dobré křídlo na trénink wing-overů, při správném načasování jde rychle nahoru, přesto při chybě samo rychle situaci utlumí do normálního letu, korekce pilota ani nejsou třeba.

Nutná míra aktivní pilotáže je také vyšší. Když se mu něco nelíbí, Dena sice jen zašustí, ale v zásadě to je asi skvělá zpětná vazba pro začínající piloty. Na druhou stranu to může některé odrazovat od silnější termiky.

Co se mi moc líbilo byl magnetický systém „snap lock“ pro uchycení řidiček, kdy řidička drží proti starším magnetickým systémům mnohem silněji. Co mi chybělo byly kolíčky na posledních popruzích. Za zadní popruhy se dalo pěkně korigovat mnoho turbulencí bez zásahu do brzd, dalo se s nimi i zatáčet při svahování, jen se obtížně držely. Vzhledem k cílové skupině je jejich absence asi pochopitelná.

+ Pro začátečníky EN-A
+ Vysoký výkon v rámci EN-A
+ Nadstandardní zrychlení na speedu v rámci EN-A
+ Rychlé reakce na brzdy

– Pro začátečníky možná příliš rychlé reakce na brzdy
– Zrychlení na speedu není dost výrazné do silnějšího větru v kombinaci s venturiho efektem
– Trochu neposedná při startu

foto: Kamil Večeřa

Shrnutí

Dena je jasná volba pro “tabulkové” piloty, kteří hledají vysoký poměr pasivní bezpečnost/výkon. Osobně bych ji vřele doporučil především pilotům, ve kterých vzplanula obrovská vášeň a co se chtějí (a mají čas se) zlepšovat, a zároveň nemají problém s ovládáním křídla na startu, ani intenzivnější vnímání pohybů vrchlíku budou brát jako výhodu.

Jen v případném přechodu na vyšší kategorii to může být ošemetné, protože vlastnostmi srovnatelné “high B” už umí při špatném zásahu pilota řádně vytrestat. Nižší kategorie mohou postrádat hravost Deny, což by mi osobně vadilo.

Zkušenému pilotovi chybí hlavně rychlost, na hike and fly by mi vadily obtížnější starty.

Děkuji www.pg-shop.cz za zapůjčení.

Pilotní průkaz má z roku 2012 a krom začátků létá 150-200 hodin ročně. Vyzkoušel za ty roky přes 30 křídel, aktuálně létá na závodním speciálu, nicméně ještě rok 2017 odlétal na EN-B. Ačkoliv utrpěl v dvakrát “vítězství” na mistrovství republiky, má stále pocit, že to jde dělat ještě mnohem lépe.