Back To Top

Otestovali jsme za vás: Sedačka Crux od Sky Paragliders

Při hledání optimálně lehké Hike & Fly sestavy jsme oslovili Sky Paragliders z Frýdlantu nad Ostravicí, aby nám doporučili a zapůjčili pro tuto disciplínu vhodnou odlehčenou sedačku. Pro ty zvás kdo neradi čtou jsme připravili i videorecenzi

Ujal se nás Víťa Richter a ač to Skyové u sedaček údajně nedělají, skutečně nám na otestování sedačku Crux zapůjčili. K sedačce bereme padák Susi 3 od Airdesignu, ale o tom v příštím díle.

Crux patří do rodiny lehkých sedaček, přičemž však nejde o „reversku“. Nic neotáčíte, jen na startu připnete nožní popruhy. Tato sedačka nahrazuje dojíždějící reversku Tourist 2, kterou již Sky vyrábět nebude.

Pojďme ale popořadě.

Sky na svých stránkách píše, že „…principem celého konceptu je sedačka, která je integrována do lehkého, pohodlného horského batohu a nabízí maximální komfort pro vyznavače „hike and fly“ nebo horolezce…“

Bereme sedačku a razíme s Jirkou směr Ondřejník vyšlápnout na startoviště Skalka. Fouká přesný jihozápad, příjemně do nosánku.

Celý sedačkový „set“ tvoří vlastně

  • Batoh (900 g)
  • Sedačka (360 g)
  • Lehké karabiny
  • Popruh pro užití sedačky bez batohu

Batoh a sedačka se dá oddělit, a můžete letět jen – jak říká Víťa – „v tangách“, tedy v sedačce bez batohu. To oceníte i při pozemním tréninku s padákem.

Pro zvýšení bezpečnosti je možno pořídit i airbag, který jsme měli k dispozici. Příjemně mě překvapilo dopínání airbagu, který si můžu na sedačku permanentně připnout.

Celková váha batohu a sedačky podle výrobce činí asi 1,25 kg bez lehkých karabin. K sedačce je možno pořídit i dofukovací chránič, který vidíte na fotkách.

Co se týče batohu, tak pro cestu do kopce přijde vhod síťka na pití z boční strany (i 1 litr) a přední kapsička na mobil (např. můj Iphone X) a třeba doklady.

Co se mi líbilo, že batoh je rozepínací z obou stran (zezdola i shora).

Co mi naopak chybí je nějaké uchycení na přilbu, třeba opět nějaká síťka. Tu bych fakt ocenil. Líbilo by se mi taky, kdyby bylo k dispozici příslušenství jako třeba upínatelná kapsička na ramenní popruhy na mobil jako nabízí třeba Gossamer Gear.

Rozbalení a upínání do sedačky na startu

Jak bylo řečeno, sedačka se nepřevrací, je jen potřeba „vytřepat“ nožní popruhy. Upnutí je nesložité a rychlé.

Ke karabinám je třeba zepředu na hlavní karabiny dopnout ještě externí kontejner se záložním padákem. Sky nabízí kontejner, který má suchý zip, takže na něj pohodlně umístíte třeba vário.

Letové pocity

Když jsem zkoušel do sedačky sednout na zemi, bylo to samozřejmě něco jiného, než na co jsem zvyklý v kokonu u přeletové sedačky, připadal jsem si jako naháč. Ale sedělo se mi docela pohodlně.  Byl jsem tedy zvědavý, jaké to bude za letu. Uklidňovalo mě, že jde o certifikovaný výrobek.

Let probíhal v pohodě a žádné problémy jsem nezaznamenal. Užíval jsem letu, zkoušel jsem i dělat blbosti, jako třeba přetočit se o 180°. Jak jsem už říkal, po kokonu je to nezvyk, ale adaptace probíhá velmi rychle.

Na druhý den jsem si vyšlápl i Javorový a letěl jen v sedačce bez batohu. Byl to teda masakr. Pocit, jako byste neletěli téměř v ničem.

Cena sedačky

K dnešnímu dni vydání článku se cena této sedačky pohybuje okolo 10 620 Kč, což je docela fajn cena za lehkou sedačku. Pokud k tomu připočtete i X-Airbag, bude to 1 697 Kč navíc a pokud potřebujete i záložní padák (11 830 Kč) vč. kontaineru (644 Kč) tak jsme v kompletu za celou výbavu bez padáku na 24 791 Kč. To však platí pro ty, kdo záložku ještě nemají.

Celkové zhodnocení

Celkově jsem byl nadšený z váhy, kterou jsem táhnul do kopce. Sedačka i padák měly dohromady pod 3,5 kg, včetně záložáku a malého vária by to bylo necelých 4,5 kg.

Celkové provedení sedačky mi přijde dobře vyvedené, a to hlavní je, že sedačka je pohodlná pro slet, nebo bezproblémové svahování kolem kopce.

Co bych vytknul je ta chybějící síťka na helmu a že mám pocit, že se mi věci v báglu sunou pomalu dolů.

Celkově jsem ze setu nadšený, dá se na něj rychle zvyknout a těším se na další dobrodružství, nejlépe na těch vyšších alpských horách.

Úplně poslední věc, na kterou jsem zapomněl je, že k batohu pohodlně připnete i trekové hole, takže se vám půjde do kopce o to snáz.

Podnikatel, dobrodruh a nadšený paraglidista ? Létám pro radost a létám s vášní. Mám rád hike & fly výlety a rád je kombinuji i s bivakovými přelety. Krom Cloudbase Hunters se věnuji mým dvěma firmám — Devx (vývojářská agentura) a Travelight (E-Shop s ultralehkým outdoorovým vybavením).