![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09110-scaled.jpg)
Otestovali jsme za vás: Sedačka Crux od Sky Paragliders
Při hledání optimálně lehké Hike & Fly sestavy jsme oslovili Sky Paragliders z Frýdlantu nad Ostravicí, aby nám doporučili a zapůjčili pro tuto disciplínu vhodnou odlehčenou sedačku. Pro ty zvás kdo neradi čtou jsme připravili i videorecenzi!
Ujal se nás Víťa Richter a ač to Skyové u sedaček údajně nedělají, skutečně nám na otestování sedačku Crux zapůjčili. K sedačce bereme padák Susi 3 od Airdesignu, ale o tom v příštím díle.
Crux patří do rodiny lehkých sedaček, přičemž však nejde o „reversku“. Nic neotáčíte, jen na startu připnete nožní popruhy. Tato sedačka nahrazuje dojíždějící reversku Tourist 2, kterou již Sky vyrábět nebude.
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09074-683x1024.jpg)
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09100-1024x683.jpg)
Pojďme ale popořadě.
Sky na svých stránkách píše, že „…principem celého konceptu je sedačka, která je integrována do lehkého, pohodlného horského batohu a nabízí maximální komfort pro vyznavače „hike and fly“ nebo horolezce…“
Bereme sedačku a razíme s Jirkou směr Ondřejník vyšlápnout na startoviště Skalka. Fouká přesný jihozápad, příjemně do nosánku.
Celý sedačkový „set“ tvoří vlastně
- Batoh (900 g)
- Sedačka (360 g)
- Lehké karabiny
- Popruh pro užití sedačky bez batohu
Batoh a sedačka se dá oddělit, a můžete letět jen – jak říká Víťa – „v tangách“, tedy v sedačce bez batohu. To oceníte i při pozemním tréninku s padákem.
Pro zvýšení bezpečnosti je možno pořídit i airbag, který jsme měli k dispozici. Příjemně mě překvapilo dopínání airbagu, který si můžu na sedačku permanentně připnout.
Celková váha batohu a sedačky podle výrobce činí asi 1,25 kg bez lehkých karabin. K sedačce je možno pořídit i dofukovací chránič, který vidíte na fotkách.
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09116-1024x683.jpg)
Co se týče batohu, tak pro cestu do kopce přijde vhod síťka na pití z boční strany (i 1 litr) a přední kapsička na mobil (např. můj Iphone X) a třeba doklady.
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09081-1024x683.jpg)
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09096-1024x683.jpg)
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09079-1024x683.jpg)
Co se mi líbilo, že batoh je rozepínací z obou stran (zezdola i shora).
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09087-1024x683.jpg)
Co mi naopak chybí je nějaké uchycení na přilbu, třeba opět nějaká síťka. Tu bych fakt ocenil. Líbilo by se mi taky, kdyby bylo k dispozici příslušenství jako třeba upínatelná kapsička na ramenní popruhy na mobil jako nabízí třeba Gossamer Gear.
Rozbalení a upínání do sedačky na startu
Jak bylo řečeno, sedačka se nepřevrací, je jen potřeba „vytřepat“ nožní popruhy. Upnutí je nesložité a rychlé.
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09091-1024x683.jpg)
Ke karabinám je třeba zepředu na hlavní karabiny dopnout ještě externí kontejner se záložním padákem. Sky nabízí kontejner, který má suchý zip, takže na něj pohodlně umístíte třeba vário.
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09121-1024x683.jpg)
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09119-1024x683.jpg)
Letové pocity
Když jsem zkoušel do sedačky sednout na zemi, bylo to samozřejmě něco jiného, než na co jsem zvyklý v kokonu u přeletové sedačky, připadal jsem si jako naháč. Ale sedělo se mi docela pohodlně. Byl jsem tedy zvědavý, jaké to bude za letu. Uklidňovalo mě, že jde o certifikovaný výrobek.
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09110-1024x683.jpg)
Let probíhal v pohodě a žádné problémy jsem nezaznamenal. Užíval jsem letu, zkoušel jsem i dělat blbosti, jako třeba přetočit se o 180°. Jak jsem už říkal, po kokonu je to nezvyk, ale adaptace probíhá velmi rychle.
Na druhý den jsem si vyšlápl i Javorový a letěl jen v sedačce bez batohu. Byl to teda masakr. Pocit, jako byste neletěli téměř v ničem.
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09102-1024x683.jpg)
Cena sedačky
K dnešnímu dni vydání článku se cena této sedačky pohybuje okolo 10 620 Kč, což je docela fajn cena za lehkou sedačku. Pokud k tomu připočtete i X-Airbag, bude to 1 697 Kč navíc a pokud potřebujete i záložní padák (11 830 Kč) vč. kontaineru (644 Kč) tak jsme v kompletu za celou výbavu bez padáku na 24 791 Kč. To však platí pro ty, kdo záložku ještě nemají.
Celkové zhodnocení
Celkově jsem byl nadšený z váhy, kterou jsem táhnul do kopce. Sedačka i padák měly dohromady pod 3,5 kg, včetně záložáku a malého vária by to bylo necelých 4,5 kg.
Celkové provedení sedačky mi přijde dobře vyvedené, a to hlavní je, že sedačka je pohodlná pro slet, nebo bezproblémové svahování kolem kopce.
Co bych vytknul je ta chybějící síťka na helmu a že mám pocit, že se mi věci v báglu sunou pomalu dolů.
Celkově jsem ze setu nadšený, dá se na něj rychle zvyknout a těším se na další dobrodružství, nejlépe na těch vyšších alpských horách.
Úplně poslední věc, na kterou jsem zapomněl je, že k batohu pohodlně připnete i trekové hole, takže se vám půjde do kopce o to snáz.
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09097-1024x683.jpg)
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09090-1024x683.jpg)
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09089-1024x683.jpg)
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09088-1024x683.jpg)
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09086-1024x683.jpg)
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09082-683x1024.jpg)
![](https://cloudbase-hunters.cz/wp-content/uploads/2019/08/DSC09114-1024x683.jpg)