Mantrou výbavy pro Hike & Fly je nízká váha a malý objem batohu. Na dlouhých cestách do kopce a někdy i ferratách podél skal to jistě ocení každý atlet. Pohodlí rozumné váhy je tady k nezaplacení. Na několikahodinový výšlap s klasickou „(po)kurzovou“ výbavou raději zapomeňte. V dnešní době se dá s dobře zvoleným vybavením ušetřit doslova několik kilogramů. V tomto článku se zaměřujeme na lehké padáky a sedačky, která by se vám mohly na Hike & Fly hodit.

Výběr lehkého padáku

Zjednodušeně by se dalo říci, že padáky pod zhruba 4 kg se dají považovat více pro styl „vylez na kopec, ale větší přelety neplánuj“ a na ty o něco těžší (a přece lehké), které můžete mít jak na vícedenní Hike & Fly výlety a závody, tak i na regulérní XC létání.

Vytvořil jsem srovnávací tabulku vytipovaných padáků od firem, které se na českém a slovenském trhu vyskytují nejčastěji. Snažil jsem se ve srovnání vzít padáky přibližně stejné plochou. Poté mě napadlo je takto ještě znormalizovat na bázi podílu váha vs. plocha pro objektivnější srovnání hmotnosti . Je to jediný vlastní výpočet. Všechny ostatní údaje jsou lehce zjistitelné ze stránek výrobců.

V horní polovině se tedy jedná o padáky „ultralehké“ a v dolní naleznete „lehké“. Některá data jsem na stránkách nenašel.

Firma Kluzák Plocha Certifikace Počet komor Váha kluzáku Váha / Plocha Min /Max zatížení Cestovní rychlost Klouzavost Minimální klesání
m2 kg kg/m2 kg km/h m/s
Ozone Ultralite 3 25 EN B 35 2,7 0,11 65 – 110 41 N/A N/A
Advance PI2 27 EN A -B 39 3,25 0,12 75 – 120 52 N/A N/A
Gin Yety 4 26 EN A 36 3,3 0,13 75 – 110 37 N/A N/A
Mac Para Yukon 27 EN B 46 3,5 0,13 85 – 110 38 8,6 1,05
Skyman The Rock 26,5 EN A 46 3,8 0,14 65 – 110 38 N/A N/A
UP Makalu Light 24 EN B 44 4,1 0,17 75 – 135 50 N/A N/A
Gradient Nevada Light 26 EN B 56 4,2 0,16 85 – 100 38 9,5 1
Gradient Denali 26 EN A 40 4,2 0,16 75 – 100 N/A N/A N/A
Sky paragliders Anakis 3 26 EN A 46 4,6 0,18 85 – 105 38 8,7 1,15
Gin Atlas X-Alps 27 EN B 47 4,9 0,18 85 – 110 N/A N/A N/A

Časopis Thermik (Thermik, Hike&Fly Spezial, 2013/14) dělí lehké padáky pro Hike & Fly následovně:

Lehké kluzáky: například AirDesign Volt Superlight, Gin GLiders Yeti, Gradient Nevada Light, Nova Mentor Light, Sky Paragliders Anakis, Skyman The Rock, UP MAkalu Light 

Horské kluzáky: například Advance PI 23, AirDesign SuSi 20 (Peter Habeler Edition), Kimfly Husky2, Ozone UltraLite3 21, U-Turn Everes 21  

Speciální odlehčené kluzáky: například Nova Susi Q 16, Ozone XXLite 16, Skywalk Tonic 16, Swing Hybrid Hike 19

Výběr lehké sedačky

Lehké sedačky můžeme rozdělit na ultralehké bez jakéhokoli chrániče, na lehké reverzibilní (batoh = sedačka, bez kapotáže) a na lehké kapotované určené i pro výkonnostní XC létání (takže nemusíte mít doma dvě sedačky zvlášť na H&F a zvlášť na XC, právě tyto se používají na Hike & Fly závodech).

Reálné dojmy právě z jednotlivých kapotovaných sedaček naleznete ZDE.

Obecně se sedačky pro Hike & Fly se vyznačují nižší váhou díky lehčím materiálům a zmenšením velikosti zádového chrániče v porovnání s těmi sedačkami, na kterých většinou létáte po kurzu anebo jako hobby piloti. Lehké sedačky, oproti těm klasickým, mají dále lehčí karabiny a spony, prkno je buď uhlíkové, nebo žádné a tyto sedačky jsou mnohdy reverzibilní, tzn., že otočením získáte batoh na záda, do kterého vložíte veškerou další výbavu.

V této souvislosti se často zmiňuje bezpečnost odlehčených sedaček, tedy řešení chrániče (pěnový; nafukovací; dofukovací-až-za-letu). Některé sedačky mají zádový chránič nafukovací, který v testech údajně vykazuje lepší výsledky než pěnový. Mít nafukovací chránič sice znamená drobné zdržení při přípravě na startu, máte ale jednak více úložného prostoru, jednak lehčí výbavu, ale hlavně chránič vás chrání hned po startu, což u sedaček, které se plní vzduchem až po startu za letu, prostě není. Někteří piloti se zbavují chrániče záměrně, aby získali místo pro spacák, karimatku, stan apod., a tím chránič de-facto nahradili.

Záložní padák bývá buď integrovaný v sedačce, nebo je pro něj prostor v předním kokpitu pilota, případně je v externím kontejneru. Ano, i záložní padáky mají své odlehčené varianty, i zde tedy můžete ušetřit stovky i tisíce gramů.

Při pořizování lehké sedačky určitě zvažujte poměr bezpečnost/váha, který vám sedí nejvíce. I v této kategorii se dají najít lehké sedačky, které vás plnohodnotně a kvalitně ochrání a které můžete používat i na běžné létání.

Zde naleznete srovnání vybraých sedaček podle váhy a dalších parametrů.

Firma Sedačka Velikost Výška pilota Hmotnost sedačky Chránič Záložní padák Certifikace
Gin Genie X-Alps L 180 – 200 cm 2,4 kg Pěna Integrovaný, kokpit ANO
Ozone Ozone Ozium L 180 – 200 cm 2,43 kg Pěna Integrovaný, boční klika ANO
Advance Advance Lightness 2 L 180 – 200 cm 3,05 kg Pěna Integrovaný, boční klika ANO
Karpofly Karpofly Fantom Extralight L 180 – 200 cm 3,3 kg Airbag Integrovaný, boční klika ANO
Sky paralgiders Sky Skylighter 3 L 180 – 200 cm 3,3 kg Pěna Integrovaný, boční klika ANO
MacPara Levity L 180 – 200 cm 3,75 kg Airbag Externí ANO
Dudek Dudek Soul (Chogori) L 180 – 200 cm 3,8 kg Pěna Integrovaný, boční klika ANO
Supair Supair Delight 2 L 180 – 200 cm 3,84 kg Pěna Integrovaný, boční klika ANO

Na závěr

Článek si rozhodně nedělá ambice na vyčerpávající výčet veškeré odlehčené výbavy na trhu. Konkrétně například u padáků nebyly zmíněny lehké EN-C padáky a je jasné, že existují i další typy sedaček, které jsem neuváděl, a jsou pro Hike & Fly vhodné.

Věřím nicméně, že v základní orientaci je příspěvek nápomocný.

Máte-li vlastní zkušenosti i s jinou výbavou, než je zde uváděná, rozhodně se o dojmy a pocity podělte!