Back To Top

Chrigel Maurer – Mám rok od roku k létání větší respekt.

Přinášíme rozhovor „na dálku“ s Christianem Maurerem, nejlepším pilotem dnešní doby o jeho stylu létání, o návodu, jak vyhrát X-Alps, o doporučeních pro středně pokročilé piloty a na závěr informace o jeho výbavě nejen pro X-Alps. Chrigel byl v komunikaci velmi ochotný a na jeho odpovědi jsme nemuseli dlouho čekat.

Co ti v oblasti létání udělalo v poslední době radost a z čeho jsi naopak smutný?

Kromě samotného létání mi dělá radost to, že o létání můžu přednášet a dělat prezentace pro ostatní. A smutný? Asi z toho, že kvůli počasí jsem letos odřekl spoustu tandemů. Respektuju však, že moje práce zkrátka na počasí závisí.

Mnoho lidí udivuješ svým stylem létání. Jsi rychlý, létáš bez zbytečného zdržování a vyhráváš. Jak to děláš?

Tenhle styl jsem se naučil na závodech Světového poháru, kde takhle lítají všichni. Jen jsem si to prostě přenesl do adventure závodů a létání v rámci XContestu.

Je něco, co bys na svém létání nikomu nikdy neprozradil?

To ne. Snažím se předávat ostatním vše, co umím. Někdy je to těžké, protože za a) nevím přesně, jak to dělám, za b) ne každému můj styl létání sedí a za c) i kdybys pochopil jak létám, musel by ses to taky naučit poctivým leteckým tréninkem. Dělám i osobní koučink, kde se to snažím vysvětlit a nazývám to “Personal Training Days.”

Asi to zní ohraně, ale vyhráváš Redbull X-Alps proto, že máš Alpy prolétané skrz naskrz nebo máš prostě víc odvahy a talentu?

Je to v přípravě. Snažím se především trať dobře analyzovat v Google Earth. Máme pak vymyšlenou určitou strategii a snažíme se ji testovat u nás doma ve Švýcarsku. Pokud funguje dobře u nás, bude fungovat i jinde, včetně Pyrenejí. Vždy přemýšlím o nejhorší a nejlepší letové možnosti, co se daný den může stát, a do toho komponuji startovačky a sleduji kolem nich termickou aktivitu. Výstupem této metody je vykalkulovat nejrychlejší trať. Na to používám třeba appku OsmAnd+. Pak letím co nejdál a volám support, až přistanu.

Jak vnímáš proměnu X-Alps závodů v průběhu času a který ročník ti utkvěl nejvíce v paměti?

Určitě je každý ročník těžší a trať delší. Když se podívám zpět v čase, tak si vybavuji, že ročník 2013 byl velmi dobře létatelný, naopak o dva roky později bylo počasí hodně větrné a šlo to hůř. A to je právě moje motivace – tím, jak je každý ročník jiný, tak každý X-Alps chci dokončit.

Jaký je podle tebe rozdíl v závodění na X-Pyr a X-Alps?

Myslím, že logisticky je to snažší v Alpách. Ty jsou i pro mě “jednodušším” pohořím. Opačně je to s organizací a marketingem akcí – pohodovější je X-Pyr. Bez Red-Bullu by asi i X-Alps byl závod s víc rodinnou atmosférou.

Kdo si myslíš, že by vyhrál letošní X-Alps, kdybys nezávodil? Máš svého favorita?

Věřím Francouzům, které znám velmi dobře a i Guschelbauer (AUT1) bývá velmi rychlý. Ale překvapit může i von Känel (SUI2) nebo Anders (GER2). Důležité pro ně bude, jak dobře na závod natrénují.

Jak je to teď s tebou a s vývojem padáků? Podílíš se aktivně, dáváš konzultace nebo už vůbec nic z toho?

Proletěl jsem od Advancu nějaké křídla z řady X-Alps Omega 3, ale nejsem stabilní součást vývojářského týmu. Nicméně mám radost z toho, že díky mým zkušenostem se jejich vývoj může posouvat dál.

Budeš mít i letos na X-Alps supportérské auto na elektřinu? Je to součást tvojí životní i paraglidingové filozofie, využívat jen lidských a čistých přírodních sil?

Ano, Audi E-Tron. Je to určitě zajímavá výzva a dobrá motivace přiletět do Monaka mým vlastním úsilím a taky za pomoci větru, slunce a čisté elektřiny vyrobené z vody pro moje supporterské auto.

Létal jsi někdy v Česku nebo na Slovensku?

Ještě nikdy. Mám se za to stydět? ?

Asi největší skupinu pilotů (tedy alespoň v Česku a na Slovensku) tvoří EN-B piloti, kteří nikdy nebudou vyhrávat tolik závody a mistrovství, ale létání je baví a chtějí se zlepšovat a létat v rámci svých možností výš, dál a lépe. Jak by měli podle tebe přemýšlet o létání?

Každý pilot by si měl nejprve říct: “Proč vlastně létám.” To mu pomůže vyjasnit výkonnostní cíle a létat více bezpečněji. Osobně to třeba dělám tak, že rád chodím na vzdálenější a vzdálenější startovačky s cílem vždy doletět domů.

Na co si mají EN-B piloti dávat pozor?

Neporovnávat se s ostatními z hlediska výkonnosti a užívat si létání.

Máš tip, jak efektivně točit stoupáky a efektivně letět zvolenou trať?

Toč vždy tu nejlepší část stoupáku, to znamená stále hledej jádro a už během točení přemýšlej o dalším plánu, kam a jak poletíš. Vyber místo, kde bude další stoupák a vždy měj i místo náhradní, kdybys stoupák na prvním místě nenašel. Samozřejmě sleduj ptactvo. Ve stoupáku buď jen tehdy, když se v něm cítíš dobře. Pokud ne, leť jinam, dokud se nezačneš zase cítit OK.

Jsi vyznavačem volného létání dle libosti nebo máš každý letový den předem naplánovaný?

Vždycky mám plán. Podívám se na počasí, udělám plán a jdu letět. Jinak – pro letošek je mým cílem uletět 300 a více km.

Jaké musí mít parametry podle tebe dobrý letový den?

Ne příliš silné stoupáky (2-3 m/s) po celý den, 3/8 mraků, nepříliš velký vítr pro létání trojúhelníků nebo stálá síla větru pro volný přelet.

Co sis do života vzal z létání?

Že balanc je důležitý. Pro mě je opravdu podstatné mít více možností vyžití tak, aby si moje hlava od létání odpočinula. Je skvělé užívat si s rodinou, sportovat a mít stálou práci. Prostě a jednoduše mít dobrý “work-life balance”.

Vybavíš si let, nebo přelet, na který nezapomeneš? Proč byl pro tebe vyjímečný?

Silné emoce jsem zažíval při vítězstvích v závodech, taky přistání v Monaku po 10ti dnech dřiny na X-Alpsu jsou emocionálně super výjimečná. Rád vzpomínám na tandemový přelet vrcholu Matterhornu, taky na starty z Mt. Blancu a Kilimanjara.

Co nepříjemného si dokážeš vybavit ohledně létání?

Mám občas hodně těžkých přistání, ale vybavuju si jedno, kde jsem si zlomil nohu. To se mi navíc stalo 7 měsíců před X-Alps 2015 a bylo fakt těžké se dát před závodem do pořádku.

Máš někdy ještě strach?

Mám rok od roku větší a větší respekt.

A poslední otázka – jakou máš výbavu?

Pro letošní X-Alps:

Padák: Advance Omega X-Alps 3 23 (3 600 g)
Sedačka: Advance Lightness 3 Xalps M (1 300 g)
Záložák: Companion SQR Light 100  (970 g)
Batoh: Lightpack-spetzialrucksack (400 g)
Hůlky: Leki Micro Carbon 3 Teilig 120cm (260 g)
Boty: Lowa Innox Evo UK 44
Oblečení: Salewa
Navigace: App- OSMand+ / XC Track
Výživa: Winforce

Běžně dál používám:

Na XC závodech – Advance Impress + Niviuk EvoxAkro – AVA Base + Advance Omikron 18
Tandemy – Advance Bi Beta 6 nebo Bi Pi
Tréninky – často na Advance Pi

Díky moc za rozhovor a vše dobré do leteckého i osobního života!

Profil Christiana Maurera

Narozen 26. července 1982 ve Švýcarsku. Létá od roku 1998. Celkem pětkrát vyhrál RedBull X-Alps, od roku 2009 až do roku 2017. Je, podle jeho slov, nejvíc hrdý na to, že ani po dvaceti letech neztratil motivaci létat.

Odkazy:

Zakladatel projektu, nadšený paraglidista, sportovec a příležitostný filmmaker. "Na létání mám rád svobodu, zodpovědnost, spektakulární pohled na přírodu a nepřenositelné zážitky. Létání je pro mě hodnota, která mne obohacuje."