Back To Top

Mýty o soutěžním závodění aneb závodění je opravdu pro všechny!

Závodění. Létání jen pro borce a vyvolené? Určitě ne. Věřím, že panuje spoustu předsudků o závodním létání stejných, jako jsem měl já. Pojďme se na ně mrknout. A pomůžeme si právě skončenými Beskydy Open 2019. Toto je článek o tom, jak to na závodech obecně funguje, co můžete čekat a jaké předsudky závodění provází. Není to klasický report ze závodu o tom, kdo, kam a který den doletěl.

Tento článek obsahuje:

Osobní dojmy ze závodění od závodního začátečníka (Jirka Zábranský, EN-B pilot)
Nejčastější mýty o závodění
Jak obecně a prakticky vypadá soutěžní den
Jak nastavit soutěžní úlohu
Rozhovor s vítězem Beskydy Open 2019 kategorie Open
Rozhovor s vítězem kategorie Sport
Rozhovor s vítězem kategorie Standard
Fotky a videa závodníků

Osobní dojmy od závodníka začátečníka

Řeknu vám, zjistil jsem, že je to fakt zábava, vystartovat, zamířit na první otočňák a uvědomit si, že všichni kolem vás jsou nově i soupeři, a nikoliv jen parťáci, se kterými obyčejně někam letíte. Pro mě to byl docela nový, ale o to zajímavější pocit.

Můžete si najít výkonnostně stejného kamaráda, na něj se zaměřit a namísto touhy nutně vyhrát celý závod, třeba stačí porazit toho, kdo je o kousek lepší. Mít ho pořád v hledáčku.

Taky trasu nemusíte vymýšlet, snad jen dobře takticky promyslet. Je vymyšlená za vás. Navíc existence otočných bodů (kružnice o poloměru například 2 km, které je třeba tečnout nebo protnout) je jistým způsobem motivátorem pro další let. Třeba už se vám tolik nechce letět dál, za normálních okolností byste přistáli, ale na závodech to chcete aspoň ještě trochu zkusit, překonat se a na otočňák doletět.

O jaký druh závodů se ale vlastně jedná? Tento článek popisuje ligové závody, jinými slovy závody České ligy paraglidingu.

Na rozdíl od Českého poháru paraglidingu (čas a místo si volí pilot sám a na XContestu pak zjišťuje kdo dnes, s kým a kam) nabízí ligový závod přesné srovnání výkonnosti pilotů v jednom čase, na jednom místě a za stejných meteorologických i nelogických podmínek.

Běžná kapacita závodu je od 50 do 100 pilotů v závislosti na organizátorovi. V Česku je v roce 2019 naplánováno celkem 5 ligových závodů: Raná Cup, Straník Cup (SK), Beskydy Open, Krkonoše Open a Victoria Cup (Donovaly, SK). V den vydání článku jsou již čerstvě odletěny Beskydy Open 2019.

Každý ligový závod se skládá z několika soutěžních dnů. Každý den je vypsána jiná soutěžní úloha, nebo-li „task“.

Každý den za váš výkon obdržíte body v závislosti na tom, kolikátí jste doletěli. Denní task vyhrává ten, kdo byl v cíli v daný den první nebo pokud nedoletěl do cíle nikdo, pak ten, co úlohu uletěl nejdál. Celý několikadenní ligový závod pak vyhrává ten, kdo má nejvyšší bodový součet ze všech dnů daného ligového závodu. No a celou sezónní Ligu pak vyhrává ten, kdo má nejvíc bodů ze všech závodů. Kapiš to? Jednoduché, že jo!

A jak je to s výkonnostními kategoriemi? Pokud máte padáky certifikace EN-A / B, pak spadáte do kategorie Standard, s padáky EN-C jste zařazení do kategorie Sport a úplně všichni včetně nejvýkonnějších kluzáků patří do kategorie OPEN. Toto členění je dobré pro to, abyste zbytečně neztráceli motivaci a soutěžili s piloty výkonnostně bližšími.

Na snímku zkušený Radek Šimoník ukazuje, kde mají dobrou cukrárnu. Ota Husička a Ondra Ptoszek (uprostřed) se mu snaží domluvit, aby dnes alespoň chvíli zkusil zazávodit. Radek nakonec soutěžní úlohu vyhrává. „Kremrole počká“, shrnul lapidárně v cíli.
…o pár hodin později.

Pár častých mýtů o závodním létání

Pojďme se podívat, jaké předsudky jsou spojeny se soutěžním létáním nejčastěji.

Závodění je jen pro nejlepší piloty.

Ne. Na českých závodech se objevují piloti s padáky EN-A, EN-B, sportovní i závodní piloti. Jak jsem měl možnost poznat, nikdo se nepovyšuje nad nikoho a celé závodní uskupení je jedna velká pohodová parta. Lidi, kteří spolu tráví pár dnů a mají šanci se trochu poznat. Takže žádný stres. Potkáte spoustu nových lidí, se kterýma je sranda. A hlavně se toho spoustu o létání dozvíte.

Stejně nic neodletím a budu pro smích.

No, je možné, že vyhnijete hned po startu, ale to se může stát i nejlepším. Tohle nikdo neřeší, všichni řeší spíš svoje výkony, ale že by se někdo někomu posmíval, to určitě ne. Naopak můžete se cokoli zkušenějších doptat a zjistit, kde jste třeba udělali chybu. Navíc, i pokud vyhnijete brzo, často stihnete do závodu odstartovat ještě jednou a letět lépe.

Nebudu vědět, jak nastavit navigaci. Určitě je to složité.

Určitě ne! V dnešní době je úloha nastavitelná doslova, nekecám, jedním klikem. Stačí mít nainstalovanou aplikaci XCTrack.

Pokud si nebudete s něčím vědět rady, každý z pilotů s nastavením ochotně pomůže, takže zase, jak sa říká u nás na Slovácku: „No stress!“ Soutěžní úloha se v appce vykreslí automaticky a vy už jen letíte po směru tasku. Sladké je cinknutí XCTracku v momentě protnutí otočňáku! Obyčejný zvuk, který vás neobyčejně namotivuje!

Pokud vyhniju, budu muset dlouho stopovat kdoví odkud a kdoví kam.

Omyl. V rámci jiné aplikace, známé appky WhatsApp, se vytvoří skupina, které budete členy po všechny dny ligového závodu. Po přistání (kdekoli) jen zadáte svou polohu a ligová dodávka s řidičem a krásnou navigátorkou vás vyzvedne. No a pokud je ještě čas, hodí vás znova na startovačku na restart. Do appky taky dáváte fotky a videa, takže nepřicházíte ani o zážitky ostatních.

Je to těžké a nezvládnu to uletět.

Nesmysl. Úlohy jsou vypsány tak, aby byly létatelné, a dost často kopírují již zaběhnuté trasy na daném letovém spotu. Pokud nevíte, jak trasu uletět, chcete se zeptat na taktiku letu nebo třeba, jak letět kolem některého z otočňáků, opět se nemusíte bát oslovit kohokoli zkušenějšího. Pokud zkušeňáci sami ví, rádi pomohou, a taky vám řeknou, kde „to chodí“.

Určitě je to nebezpečné.

Není. Každý task se vypisuje až na startu podle aktuálních meteorologických podmínek. Task vypisuje „Task comittee“, což je komise složená z tří soutěžících pilotů, kde jeden zastupuje EN-A/B piloty, jeden ty zkušené a jeden ty závodní. Task comittee tedy vymýšlí a vypisuje úlohu.

Pak přichází na řadu druhá komise, Safety comittee, která má poslední slovo nad tím, zda se úloha může nebo nemůže z bezpečnostních (meteorologických) důvodů letět.  I tato komise je složena ze závodníků daného ligového závodu (z jiných než Task comittee), je opět tříčlenná a opět svým složením kopíruje zkušenosti celé závodní skupiny.

Bezpečnost je základem závodu. Ligový závod není parta magorů, kteří skočí do čehokoliv.

Navíc jste permanentně pod dohledem organizátorů. Díky Livetrackingu, který vysílá XCTrack, vás organizátoři sledují a pokud mají dojem, že je s vámi něco v nepořádku, rychle vše řeší.

Na obrázku vidíte vlevo v zeleném trikotu s kloboučkem soustředěnou legendu beskydského létání, Miroslava Krchňáka, zatímco Tomáš Svoboda (modrý trikot) dává poslední cenné rady legendám budoucím.

Jak vypadá jeden den na závodech od rána do večera

Kdo může závodit a co musí mít v pořádku?

Závodit můžeš i ty, pokud máš platnou licenci, pojištění odpovědnosti a platný techničák od svého padáku. Toť vše. Pokud máš (úrazové) pojištění, zkontroluj si jeho platnost pro závody. Jo, a samozřejmě včasná registrace je nutnost. Přehled ligových závodů najdeš zde.

Co se děje ráno?

Každé závodní ráno se sejdeme kolem 8.00 na prvním brífinku na základně závodu (zatím nikoli na kopci; v rámci Beskydy Open 2019 bylo naší základnou PG Hnízdo v Čeladné).  Brífink vedou organizátoři, kteří udají, jestli vůbec a ze kterého startu se poletí, případně zhodnotí předchozí den a vyhlásí vítěze tasku předchozího dne.

Poté se závodníci mezi sebou domluví, jak se na startovačku dopraví, a může se jet. Většinou se jede dodávkami, které jedou až na start. Vše je dobře zajištěno.

Jak to vypadá před samotným startem?

Poté, co dorazíme na kopec, ohlásí se druhý brífink. Na něm se potvrdí, že se létat bude, a následně Task comittee (její role je popsaná výše) představí trať, kterou si musíte „nasypat“ do vašeho přístroje. Trať, to je několik otočňáků (kružnic), které musíte na cestě do cílové kružnice protnout.

Jak vypadá soutěžní úloha?

Soutěžní úloha je definována přesně tak, jak udává fotka (takto vám ji předloží Task comittee a vy si to musíte přepsat do svých přístrojů):

Vypsaná soutěžní úloha.

Co jednotlivé informace znamenají?

Otevření startu (čas před lomítkem 11:30): Od tohoto času můžete poprvé vystartovat do vzduchu a začít točit výšku. Není to ještě start závodění, ale již máte čas si udělat výhodnou startovní pozici ve vzduchu.

Otevření startu (čas za lomítkem 12:15): Tohle je čas samotného startu závodu. Můžete letět ven ze startovní kružnice (pokud je ale závod definovaný naopak jak „Vlet“, můžete od této chvíle již do první startovní kružnice vletět, logicky taková vletová kružnice bude někde mimo start).

Uzavření startu (14:30)– je čas, kdy se uzavírá tzv. startovní okno (v našem případně je tedy startovní okno 11:30 – 14:30). Do tohoto času tedy můžete případně restartovat.

Poslední přistání – tento čas je spíše technikálie a nikdo ve vzduchu v tuto dobu většinou nebývá.

Typ kola: Race (Race to Goal) – čas se všem počítá od 12:15:00. Pokud jste ještě v tomto čase na zemi, vaše smůla, závod už začal. Měli jste čas od 11:30 si udělat pozici. (druhým typem úlohy je Speed run (Elapsed time) – čas se počítá každému individuálně po startu – je to taková „časovka“ – tento typ se aplikuje na terénech, kde není z nějakých důvodů možno, aby piloti byli ve vzduchu příliš hromadně). Dnes byl ale, jak vidíte, vypsaný právě Race, který je oblíbenější, neboť nejpřesněji srovnává výkonnost – piloti soutěží v reálném čase.

Výlet – Výlet z kružnice – tento task je definován tak, že startovačka je uprostřed startovní kružnice (SSS) a vy se ideálně do 12:14:59 musíte nacházet v kružnici (nejlépe na jejím okraji, že jo). Úderem 12:15:00 můžete z kružnice vyletět. Pokud jste byli v čase 12:15:00 mimo kružnici, musíte do ní vletět a teprve poté ji musíte opustit, abyste letěli platný závod.

První točení (stoupáku po startu) – Levá – je to dáno proto, aby nedocházelo ke zbytečným kolizím a všichni točili stejně. Další den bývá „pravá“. Občas se točí opačně, a to pokud jsou v vzduchu i nezávodníci a netuší o tomto pravidle nic. Pak se holt celý cylindr řídí aktuální situací ve vzduchu.

Start C12 – velké zjednodušení přinesla možnost seznam všech otočňáků daného ligového závodu před-vytvořit do souboru a dát závodníkům, aby si jej naimportovali do XCTracku před závody. V rámci každého závodního dne pak již pohodlně zadáváte názvy otočných bodů ze seznamu, a tedy neřešíte složitě zadávání souřadnic. V našem případě teda organizátor jen udal názvy bodů (C12, P09, atd…) a velikost kružnic kolem nich, viz další bod.

SSS C12 2 km – Start of Speed Section (SSS), číslo bodu (C12), velikost kružnice (2 km). To znamená, že ideálně 12:15:00 jste někde na kraji kružnice, abyste z ní co nejrychleji mohli vyletět.

ESS P09 1 km – End of Speed Section – je kružnice o velikosti 1 km, kterou když protnete zastaví se váš čas…

Cíl P09 – 400 m – Pak ještě povinně protnete či přistanete do této cílové kružnice. V (rychlosti) přistání do této kružnice se ale už nezávodí, aby nedošlo ke kolizím.

Jak se trať zobrazí v XCTracku?

V dnešní době stačí, když máte mobil s androidem a s appkou XCTrack. Trať přepsaná do mobilu vypadá takto (a dokonce již nemusíte ani nic vyťukávat, stačí když vám tuto úlohu vyexportuje a přes WhatsApp pošle kamarád – to je ten dříve zmíněný „jeden klik“). Task 3 na Beskydy Open ze dne 3.6.2019:

Takto to vypadá po zadání úlohy do XCTracku:

Takto to zobrazí XCtrack graficky. Startovní kružnice (SSS) je žlutá a nejkratší trasa vykreslena modře. Úloha to byla na přímý let, ale jsou i cik-cak úlohy, úlohy s návratem atd. Nejprve bližší a pak vzdálenější pohled.

Jak probíhá soutěžní let po startu?

Jak již bylo řečeno, úderem 12:15:00 můžete vyletět z kružnice a letět na další otočňák, který vám ukazuje XCtrack. S ostatními můžete dle libosti kooperovat a hledat stoupáky. Kdo letěl dost dlouho první, bývá za to bodově benefitován (leading pointy), protože ostatním ukazoval na svůj risk stoupáky.

Jak to vypadá v cíli?

Osobně jsem to bohužel nezjistil, ale takový Otakar Husička (celkový vítěz) nebo Banán (vítěz Kategorie Sport) by na Beskydech mohli povídat.

Na obrázku je cílová kružnice s bryndzovými haluškami.

Jak vypadají výsledky dne?

Co se děje večer po závodě?

Ve 20:00 je striktně držená večerka. Organizátoři obejdou pokoje a vyhodí děvčata z chlapeckých pokojů. Je dovoleno ještě před spaním číst knihu, a to do 21:30. Pak se zhasínají podle pravidel LAA ČR lampičky.

Kecám.

Rozdělá se oheň a večírek může začít!

Pokud teda někdo (jako Banán, ten na obrázku úplně vpravo) nepřistane přímo na rockovém fesťáku a nezačne dřív! Letový komisař s kšiltovkou uprostřed garantuje, že Banán vše podstatné na fesťáku Stihl.

Rozhovory

Ota Husička – vítěz kategorie OPEN (všichni závodníci)

Jak dlouho létáš a na čem?

Létám už 15 let, momentálně na Ozone ZENO.

Proč ses rozhodl závodit?

Začal jsem létat závodně téměř hned po kurzu. Posouvá mě to rychleji kupředu. Každý závod je nějaká nová zkušenost.

Jakou konkrétní zkušenost sis vzal z letošního ročníku Beskydy Open?

Trpělivost. Musel jsme se naučit točit trpělivěji tady v Beskydech.

Co tě příjemně překvapilo na Beskydy Open?

Tak 6 letových dnů je poměrně unikát, takže to, že jsme mohli uletět 6 úloh.

Co bys na závodech vylepšil?

Přemýšlel jsem, jestli v dnešní uspěchané době je prostor pro týdenní závody. Možná by bylo lepší udělat je třeba pětidenní, a to kolem víkendu. Asi by to pomohlo i k vyššímu počtu závodníků.

Co bys vzkázal pilotům, kteří uvažují o závodění?

Určitě ať se nebojí a zkusí to! Třeba Victorii Cupu na Donovalech by určitě slušelo víc pilotů, protože tam jsou to opravdové hory, které máme docela po ruce, a to létání je tam skvělé.

______________

Simon Krahula – vítěz kategorie Sport (EN-C)

Vítěz kategorie Sport – Simon Krahula (Banán) .

Jak dlouho létáš a na čem

Aktivně asi 4 roky a létám na UP Trango.

Pro ses rozhodl závodit?

Tak chtěl jsem se s létáním posunout dál, zkušení mi to doporučovali. Z vlastní zkušenosti se mi líbí, že si proletím trasy, které bych normálně neletěl.

Co tě příjemně překvapilo na Beskydy Open?

Svozy. Jen co jsem zabalil, byla u mě dodávka.

Co bys na závodech vylepšil?

Lepší pivo.

Co bys vzkázal pilotům, kteří uvažují o závodění?

Rozhodně to zkuste, posune vás to o velký krok dopředu.

Díky za rozhovor!

______________

Ondra Pohořelský – vítěz kategorie Standard (EN-A/EN-B)

Vysmátý pilot Ondra Pohořelský. Prize money právě přišly na účet a Ondra se chystá stavět dům s terasou.

Jak dlouho létáš

Létám přes 3 roky, celkově za život mám nalétáno přes 80 hodin. Létám na AXIS Comet 3, což je EN-B padák.

Proč ses rozhodl závodit?

Protože mi ostatní kluci radili, že mě to posune, a měli fakt pravdu. Člověk se každým závodem naučí spoustu nových věcí, které by se za běžného létání učil pomalu.

Co tě příjemně překvapilo na Beskydy Open?

Že se sešla fakt pohodová parta lidí, se kterýma byla sranda a kteří mi byli ochotni poradit.

Co bys na závodech vylepšil?

Asi o něco lepší optimalizaci svozů, někdy se zbytečně jezdilo tam a zpátky, ale je to jen drobnost. I tak všechna čest organizátorům Ondrovi Ptoszkovi a Martinu Janošíkovi, že v relativně malém časovém okně uspořádali tak super závody.

Co bys vzkázal pilotům, kteří uvažují o závodění?

Ať se určitě nebojí a konkrétně v mojí kategorii Standard (EN-A, EN-B) je malá konkurence, určitě by tu mohlo být víc pilotů, takže všem můžu vzkázat, ať do toho jdou, protože je velká šance, že budou stát na bedně. A my ostatní budeme za konkurenci jedině rádi.

Fotky a videa

autor: Ondra Dědina
takto to viděl Banán

Skvělý je foto report z jednoho závodního dne od Míry Orose, šéfa Airzone TV, zde:

Na facebookové stránce Beskydy open jsou další fotky i videa: https://www.facebook.com/beskydyopen/

Další fotky:

Jedna ze sponzorských cen.
Wallpaper for you.
Večírek může začít.

PS: Autor tohoto článku napsal tento příspěvek ze své vlastní iniciativy (protože se mu závody líbily) a není nikým sponzorován. Tedy vyjma průběžně dobrovolných dárců uvedených na stránkách cloudbase-hunters.cz v sekci „Podpořte nás“.

Zakladatel projektu, nadšený paraglidista, sportovec a příležitostný filmmaker. "Na létání mám rád svobodu, zodpovědnost, spektakulární pohled na přírodu a nepřenositelné zážitky. Létání je pro mě hodnota, která mne obohacuje."